Recept kereső

Cukorbeteg étrend

A cukorbetegeknek való receptekhez kattintson ide!

A diabetes mellitus korunk egyik civilizációs betegsége. A diagnosztizált betegek mellett, melyek száma közel 5-600.000 fő, ugyanannyira tehető a diagnosztizálatlan, cukor anyagcserezavarban szenvedő betegek száma. Az elmúlt évtizedekben jelentős szemléletváltás következett be nemcsak a betegség patogenezisében, hanem terápiájában is.

Mint krónikus megbetegedés, életre szóló gondozást igényel, mely megvalósíthatatlan a páciens és családja és az őket segítő team nélkül. A team tagja: diabetológiai gyakorlattal rendelkező belgyógyász vagy gyerekgyógyász, családorvos, dietetikus, diabetológiai asszisztens, oktatónővér, ideális esetben gyógytornász, pszichológus.

A diéta a kezelés első lépcsőfoka, különösen a 2-es típusú cukorbetegek körében, kiknek gondozása elsősorban az alapellátásban történik.

Az 1-es típusú betegek számára elfogadott tény, hogy inzulin nélkül nem működhet kezelésük, és nehezen elfogadható, de tény, hogy megfelelő étrend nélkül nem biztosítható számukra jó anyagcsere. A 2-es típusú betegek zöme viszont szívesebben fogadná, ha néhány szem gyógyszerrel oldanák meg problémájukat, és a kezelésben nem kellene aktívan - diétázással, több mozgással, tanulással - részt venniük.
A jelenleg javasolt étrend alapjai a 80-as évek elejére nyúlnak vissza.

Az étrendi kezelés főbb szempontjai:

  • Egyénre szabott energia-bevitel
  • A kiegyensúlyozott táplálkozás szerinti tápanyag megosztás
  • Fehérje 15-20, zsír 30, szénhidrát 50-55 energia%
  • Étkezési ritmus kialakítása
  • Alkohol kerülése
  • Gyorsan és lassan felszívódó szénhidrátok megfelelő alkalmazása
  • Glikémiás index ismerete

Fontos, hogy az étrendi javaslatnál egyidejűleg legyen meghatározva a napi energia és szénhidrát tartalom.

Az étrend energiatartalma:

A normál testsúlyú cukorbetegek étrendjének energiatartalma pont annyi legyen, amennyit a testsúlya és energiaháztartása igényel. Ehhez figyelembe kell venni nemét, korát, munka és szabadidő tevékenységének energia igényét.

A testsúly felesleggel rendelkezőknek fogyniuk kell. Általában legkönnyebben használható a normál testsúly megállapítására a Broca-index: magasság ?100. Célszerű még meghatározni az elhízás típusát a derékbőség alapján (nőknél 88 cm, férfiaknál 102 cm fölött alma típusú az elhízás), és mértékét a BMI alapján. Ha az orvos másképp nem rendeli, akkor a hosszútávú fogyókúrás program szerint napi 500-600 kcal-val célszerű csökkenteni az energiabevitelt a szervezet (és nem a beteg étkezési) igénye szerint. Általában javasolt a nőknek 1200 kcal (fizikailag aktívabbaknak 1500 kcal), férfiaknál 1500 kcal (fizikailag aktívabbaknak 2000 kcal).

Étrend összetétele:

  • Fehérje:
    Egyénre szabott étrend esetén testsúly kilogrammonként 0,8-1 g fehérjét ajánlunk, mely a napi energia 15-20%-át jelenti, átlagosan 60-80 g-t. Nagyobb a fehérjeigénye a fejlődő szervezeteknek, idős embereknek, terhesség és szoptatás alatt, műtét után és leromlott betegek táplálásakor.
  • Zsír:
    Ideális esetben a napi zsiradékmennyiség nem haladhatja meg az energia 30%-át. A közhasználatban a zsír fogalma egyenlő a sertészsírral, holott a valóságban a lipidek összefoglaló neve. Ügyelni kellene, hogy telített zsírok aránya ne haladja meg a 10%-ot.
    A koleszterin bevitel ne haladja meg a napi 250-300 mg-ot.
  • Szénhidrát:
    Az étrend szénhidrátban gazdag. Persze ez nem a magyar fogalom szerinti kenyér, tészta és burgonya bőségét jelenti, hanem a rostos gabonatermékeket, zöldséget, főzeléket és gyümölcsöt, az energia 50-55%-ában. Nőknél általában napi 140-180 g, férfiaknál napi 180-220 g szénhidrátot szoktunk javasolni.
    Kerülendők- finomított cukor, szőlőcukor, méz és az ezeket tartalmazó ételek, italok
    korlátozott mennyiségben fogyaszthatók- egyszerű cukrokat tartalmazó gyümölcsök, tejtermékek.
    Az összetett szénhidrátok képezik az étrend legnagyobb részét. A keményítőt tartalmazó élelmiszerek - kenyér, tészta, rizs, burgonya - szintén, mért mennyiségben fogyaszthatók, de előnyösebbek a rostos változatok.
    Szabadon fogyaszthatók egy adagban (ez általában 20-30 dkg-nyi mennyiséget jelent) az alacsony szénhidráttartalmú, főleg rostokat tartalmazó zöldségek, főzelékek.

A rostokat az emberi szervezet nem képes lebontani, ezért sokszor nem is sorolják a tápanyagok közé, mégis különös figyelmet igényelnek. A rostok jelentős ballasztanyagot jelentenek a szervezet számára, telítettség érzetett keltenek, melynek a jóllakottságérzés kialakulásában van szerepe. Kedvezően befolyásolják a koleszterinszintet, javítják a szénhidrát toleranciát. Csökkentik az elhízás, koszorú-érbetegség és vastagbélrák kockázatát.

A glikémiás index fogalma:

A glikémiás index (GI) azt fejezi ki %-ban, hogy a vizsgált szénhidrát milyen mértékű étkezés utáni vércukoremelő hatással rendelkezik, a szőlőcukor vércukoremelő hatásához képest. Az egészségeseknél és a cukorbetegeknél egyes élelmiszereknek más a GI-je. Cukorbetegnél szőlőcukor GI-je 140%, a méz és répacukoré 120%. Egészségeseknél a fehér kenyér 74%-kal emeli a vércukrot, cukorbetegnél 100%-kal.

Étkezési ritmus, étkezések gyakorisága:

A napi kalória és szénhidrát mennyiséget 5-6 étkezésre ajánlott elosztani, a nagyobb vércukor ingadozások elkerülésére. Testsúlycsökkentés esetén is fontos, hogy az elfogyasztott energiamennyiséget rögtön el is használja a szervezet. A három főétkezés mellett, 2-3 "nassolásnyi" mennyiségű közti étkezés javasolt, ami lehetőleg legyen gyümölcs, kefir, rostos gabonatermék.
Étkezések szénhidrát tartalma
Mivel az inzulinérzékenység napszakos ingadozást mutat, a főétkezések közül "legbőségesebb" az ebéd, legkisebb szénhidráttartalmú a reggeli.

Napi javasolt szénhidrát (gramm) 110 140 160 180 200
Reggeli 20 25 25 30 35
Tízórai 10 15 15 20 20
Ebéd 30 40 50 50 55
Uzsonna 10 15 15 20 25
Vacsora 25 30 35 40 45
Utóvacsora 10 15 15 20 20



Intenzív inzulin terápia és pumpás kezelés esetén a szénhidrát elosztás ettől eltér, a beteg igényeinek figyelembevételével az orvos és a dietetikus ad javasolt felosztást.

Tíz táplálkozási javaslat cukorbetegeknek:

  1. Mennyiség helyett minőség!
  2. A teljes gabonaszemek kímélik a vércukrot.
  3. Kerüljük a késztermékeket!
  4. Fogyasszunk megfelelő zsíradékot (hidegensajtolt olajat, növényi eredetű margarint).
  5. Figyeljünk a kenyéregységek helyes becslésére (12 grammnál többet ne együnk egyszerre).
  6. Naponta, azonos időben, 4-5-ször étkezzünk!
  7. Válasszuk a megfelelő időpontot az étkezésre!
  8. Fogyjunk!
  9. Ismerjük fel az élelmiszer csapdákat (méreganyagok, só, E-számok, színezékek, ízesítők)!
  10. Igyunk elegendő folyadékot (2-2,5 liter/nap)!

A cukorbetegeknek való receptekhez kattintson ide!

Étrendi tanácsok a MACOSZ honlapján >>

wahavi honlaptervezésdrupal